onsdag 20 februari 2013

43 - det där med att monopolisera en hobby

I morse satt jag vid frukostbordet iförd min finaste skrud och tog denna bilden. Jag skrev även ett irriterat blogginlägg på sidan *eMoCoRe* för att jag känner att det trots allt är där min mörka själ hör hemma. Nej, men skämt åsido.
Blogginlägget jag skrev om handlade om genusfotografen och hans blogginlägg om den danska fisketidningen Fisk & Fri's sjuka bilder där nakna kvinnor i varje nummer posar med en eller flera fiskar. Jag skrev om genusfotografens fiskporrssagoslut och hatade lite på några av kommentarerna som var fullkomligt hjärndöda till denna artikel som NSD hade.
Detta fenomen att driva med kvinnor och framställa dem som objekt inom en hobby ger ju en fruktansvärt oseriös bild av kvinnor inom just den hobbyn. Och det handlar inte om att vara "överkänslig" eller att en är "så himla pk och borde 'loosen up a little'", för det är inte så himla lätt att "loosen up a little" då det inte förväntas lika mycket av en bara för att en inte har en snopp eller att en inte ges en ärlig chans utan istället objektifieras (där är fiskporren och fiskepigerne en fantastiskt exempel på just det).
Hela försöket att monopolisera en hobby känner jag lite såhär för:
För hur skevt och sjukt låter det inte.
Det var väl ungefär det jag hade att säga just nu. Nu hade jag tänkt dricka en tredje kopp kaffe för denna timme och skriva lite på mitt arbete i svenskan. Puzz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar